Lås, nycklar och taggar

Nycklar, taggar och access-kontroller är viktiga för säkerheten i vår förening. Vi hanterar beställningar och ändringar via Simplekoportalen för att säkerställa att bara behöriga personer får tillgång. Här förklarar vi processen steg för steg – tänk alltid på att dokumentera utlåning till andra (t.ex. med en kvittensblankett från portalen). Om du behöver fler eller ersättningsnycklar, börja med att skicka ett ärende via Simplekoportalen. För direktkontakt med vår låssmed Axlås, se nedan.

Beställa nycklar eller nyckelbrickor till lägenhet eller garage

Som medlem kan du beställa upp till sex numrerade nyckelbrickor (1–6) till lägenheten eller garaget. Andrahandshyresgäster får inte beställa eller hämta ut själva – använd kvittensblankett när du lämnar ut till godkänd hyresgäst.

  1. Skicka ett ärende via "Ärenden" i https://portal.simpleko.se/. Inkludera ditt namn, personnummer, lägenhetsnr (6 siffror) / garageplatsnr, och om någon annan ska hämta ut (ange vem). Om annan person ska hämta ut, fyll i fullmaktsformuläret nedan och skicka med den i ansökan.
     
  2. Styrelsen bekräftar ditt ärende och skickar en godkännande via portalen (med kopia till Axlås).

För extra nycklar behöver Axlås dessa uppgifter från din befintliga nyckel:

  • Systemnummer: Centrerat på nyckelgreppet (ofta 3 bokstäver + 2–3 siffror).
  • Nyckelmärkning: I nedre vänstra hörnet på samma sida.

Du kan ta en bild på nycklarna och skicka till Axlås (info@axlassolidlas.se) för snabb hantering. Ring eller maila dem i förväg så tillverkas nyckeln medan du väntar, och du slipper risken för brist på lager.

Aktuella kostnader meddelas vid förfrågan via Simplekoportalen eller direkt till Axlås.

Hämta ut nyckel eller nyckelbricka

Besök Axlås personligen under öppettider: Mån–tors 07:30–17:00, fre 07:30–14:30 (lunchstängt 11:00–11:45). Ta med:

  • Styrelsens bekräftelse.
  • Senaste eller kommande månadsavi.
  • Din legitimation.

Detta förhindrar obehörig åtkomst. Om någon annan (t.ex. familjemedlem eller hemtjänst) hämtar ut, ange det i ditt ärende – de behöver medverkan för fullmakt, egen och din legitimation. Axlås meddelar dig när beställningen är klar.

Tappad, stulen eller trasig nyckel/nyckelbricka

Skicka omedelbart ett ärende via Simplekoportalen för att spärra en borttappad nyckelbricka och bekräfta din behörighet till ersättning. Styrelsen hanterar och skickar godkännande till Axlås.

  • Om nyckeln är trasig: Spara nyckelgreppet (med info) och ta med till Axlås.
  • Vid stöld: Anmäl till polisen först och bifoga polisanmälan i ditt ärende.

Byta lås – om nycklarna kommit på avvägar eller stulits

Skicka ett ärende via Simplekoportalen. Styrelsen bekräftar din behörighet och skickar godkännande till Axlås. Du bekostar själv bytet av lås – kolla med din hemförsäkring om det täcks. Aktuella kostnader meddelas vid förfrågan via Axlås eller portalen.

Vid renovering eller krav på åtkomst till din bostad

Om handverkare från föreningen behöver tillträde till din bostad för renovering, besiktning eller underhållsarbeten, kommer vi att meddela dig i förväg. För att underlätta kan du ställa ditt lås i service-läge.

För att sätta låset i service-läge, lås dörren och vrid nyckeln till vänster till läge 10 innan du drar ut nyckeln. Kolla att nyckelhålet är vridet till läge 10 innan du går. Se bilden nedan. Detta gör att dörren kan öppnas tillfälligt med en service-nyckel utan att störa din vanliga låsning – kom ihåg att ställa tillbaka till läge 12 efteråt för att återställa säkerheten. Har du frågor, kontakta styrelsen via "Ärenden" i portalen.

 

 

Kontaktuppgifter till Axlås
 

Genom att följa dessa steg håller vi säkerheten hög för hela föreningen. Har du frågor om postbox, porttelefon eller access? Skicka ett ärende i Simplekoportalen – vi svarar snabbt!

Dokument